ARCHIWUM. Szczecin. Wydarzenia. 22.01.2015. Pierwsza wojna światowa okiem Stanleya Kubricka @ Muzeum Narodowe w Szczecinie
16/01/2015Jedna z nielicznych okazji do obejrzenia filmu, genialnego wizjonera – Stanleya Kubricka. Ścieżki Chwały (Paths of Glory), dramat wojenny z 1957 roku, który…
Wydarzenie: Pierwsza wojna światowa okiem Stanleya Kubricka
GDZIE: Muzeum Narodowe w Szczecinie. Ul. Wały Chrobrego 3. Szczecin
KIEDY: 22 stycznia 2015 (czwartek), godz. 17:00
BILETY: wstęp wolny
W czwartek 22 stycznia 2015 (czwartek), o godzinie 17:00 w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Szczecinie odbędzie się spotkanie „Pierwsza wojna światowa okiem Stanleya Kubricka. Ścieżki chwały – jako filmowy manifest antywojenny”.
Spotkanie poprowadzi Damian Romaniak, spotkaniu towarzyszyć będzie pokaz filmu „Ścieżki chwały” (1957). Cykl towarzyszy wystawie „Postscriptum 1914: Wojna / Krieg”.
„Ścieżki chwały” (1957) to czwarty (po „Strachu i pożądaniu”, „Pocałunku mordercy” oraz „Zabójstwie”) pełnometrażowy film fabularny Stanleya Kubricka, jednego z legendarnych wizjonerów kina drugiej połowy XX wieku, niezapomnianego twórcy „Lśnienia” i „Mechanicznej pomarańczy”. Dzieło wpisuje się we wczesny, amerykański okres twórczości reżysera, trwający do początku lat 60. Kończy się on wraz z emigracją Kubricka do Anglii, gdzie pozostał do końca życia. „Paths of Glory” stanowią bez wątpienia pierwsze arcydzieło w jego dorobku. Rewelacyjny Kirk Douglas wciela się w postać pułkownika Daxa, niepokorny oficer w czasie trwania pierwszej wojny światowej buntuje się przeciwko barbarzyńskim rozkazom generalicji nakazującym wysyłanie żołnierzy na pewną śmierć. W rezultacie powstał genialny dramat będący wielkim pacyfistycznym manifestem, antywojennym krzykiem, zadziwiająco aktualnym w każdym czasie i na każdej szerokości geograficznej. Jest to zarazem pierwszy obraz Kubricka, w którym reżyser podejmuje bezwzględną krytykę wojska jako instytucji totalnej od wewnątrz trawionej przez chorobę zwaną ,,karierowiczostwem”. Twórca „Odysei kosmicznej” swoją bezpardonową ,,walkę” z siłami zbrojnymi będzie z wielką gorliwością i pasją kontynuował w późniejszej filmografii, czego dowodem są tak znakomite dzieła jak „Dr Strangelove, czyli jak przestałem się bać i pokochałem bombę” (1964) oraz „Full Metal Jacket” (1987).